מהם ארבעת השלבים שכל מניה עוברת?

במהלך שנותיי כסוחר הבחנתי בדפוסי התנהגות פסיכולוגיים המתרחשים בכל מניה ומניה. את האנלוגיה בניתי משוק אחר שוק הפירות והירקות. שמתי לב שפירות הנמכרים ביום שישי אחה"צ בשוק הכרמל במחיר של נזיד עדשים עושים תפנית ביום ראשון ונמכרים במחירים גבוהים של עשרות אחוזים יותר ולמה? הירקנים מעדיפים לחסל את הסחורה שעל המדפים כי במילא הם מניחים שהם ירקבו במהלך השבת כי אין כאן מקררי ענק שישמרו עליהם (שימו לב שברשתות השיווק המחיר בסוף יום שישי נמכר בדיוק במחיר שהוא ימכר ביום ראשון). אז מצד אחד ירקנים בלחץ השבת מורידים מחירים כי הם "חייבים" למכור הכל ומצד שני עומדים וצופים הקונים בהנאה רבה במחירים שיורדים ומתחילים לאסוף סחורה.


למה הדבר דומה בשוק המניות?

סחורה שנזרקת בשוק המניות כשאין מי שיקנה אותה מגיעה בסוף לרמות שפל שזה אבסורד לא לקנות אותה (בהנחה שלא מדובר על פשיטת רגל) בדיוק אותו דבר אם יציעו לכם קילו אבטיח במחיר של 1.5 ש"ח, לא תקנו? שימו לב שכאשר הדלי של המוכרים התרוקן לגמרי אז יגיעו הקונים וירימו את המניה לא בגלל שהיא פתאום נהייתה חזקה (כמובן שיש כאן גם התערבות של "שורטיסטים" ומבלי להיכנס לפירוט לגבי המושג אז ה"שורטיסטים" הם עכשיו חלק מאותם קונים שמרימים את המניה).


אותה סחורה שנזרקת לשוק מגיעה בסופו של דבר לשלב שאני מסמן אותו כשלב 1 קרי הסיכוי שמהנקודה הזאת יגיעו קונים גדול יותר מהסיכוי שנראה את המחיר ממשיך לצנוח וזאת אני יודע בסבירות של מעל 90% כי המניה הגיעה לנקודה מאד ספציפית ויחודית אותה אני מכנה נקודת ה-TOT (ראשי תיבות של Today Or Tomorrow ) היום או מחר יגיע המפנה. השלב הזה אומר שגם אם תגרדו את תחתית הדלי לא תמצאו ולו מוכר אחד כי מי שמחזיק במניה בשלב הזה כבר לא מוכן למכור אותה (אל דאגה הוא ימכור בסוף תיכף נגיע לזה).


הזיהוי הזה הוא מאד ספציפי ויכול להגיע אחרי רצף של 10 ימי עליה או רצף של 20 ימי עליה כי זה לא תלות במס' ימי העליה. תארו לכם שהיה לכם בידיים האפשרות לדעת מתי בתוך הרצף של העליה הסיכוי הפך ל-90% ירידה? תארו לכם שאתם בקזינו ואתם צריכים לקבל כעת קלף ואסור לכם לעבור את ה-21 אבל אתם יודעים בסבירות של 90% שהקלף הבא יביא אתכם הכי קרוב ל-21 אתם תבקשו עוד קלף או לא?


לאחר שלב 1 ובהנחה שאכן המניה ביצעה תיקון כלפי מעלה מגיע השלב שבו המניה חוזרת לרדת ומגיעה לאותה הרמה של שלב 1. זהו שלב קריטי שבו יתברר האם ישנו עכשיו כשל באישור המגמה היורדת פעם נוספת (אתם זוכרים שהמניה עד עכשיו היא במגמת ירידה) קרי המניה לא תרד מתחת לשפל של שלב 1 ותחזור לעלות. כאן הפסיכולוגיה עובדת שעות נוספות כי מצד אחד יהיו הרבה מיואשים שבשלב הזה נשברו ומוכרים סופית את המניות שלהם בהפסד ניכר ואילו מצד שני מגיעה קבוצת סוחרים שמבינה שזאת ההזדמנות שלה לקבל סחורה במחירי ריצפה. עכשיו תחשבו מי עומד מאחורי קבוצת המוכרים ומי עומד מאחורי קבוצת הקונים. ברור שקבוצת הקונים הם סוחרים ממולחים אולי מוסדיים ואילו קבוצת המוכרים אלו המשקיעים שראו כיצד השקעתם יורדת לטמיון ונשברו ברגע הלא נכון כי לא הבינו או קראו את המפה בצורה הנכונה (אמרתי לכם שהם ימכרו בסוף :).


זאת גם הסיבה מדוע אצל רוב המשקיעים ברגע שהם ימכרו את המניה שלהם בהפסד המניה תחזור לעלות. לא בגלל שהם היו "הנאחס" של המניה אלא בגלל שהם לא השכילו להבין שהמניה בשלב 1 או 2 והסיכוי לרדת עומד על 10% בלבד. הרי אם הם היו יודעים הם לא היו מוכרים, נכון?


לאחר שהמניה הצליחה לא לרדת מטה ומבצעת פניית פרסה מעלה יגיע הרגע שבו המניה תעבור לשלב 3 שהוא שלב "יצירת המגמה" זהו השלב שבו מבינים הרבה משקיעים, שהגיע הרגע שלהם לקנות את המניה. הם ישבו הרבה זמן על ה"גדר" וכבר מרגישים די בטוחים בעצמם כי המניה עשתה כברת דרך (העליה משלב 2 ועד לשלב 3) וגורמים למניה לזנק מעלה עד שהיא נעצרת ומתחילה לרדת שוב לכיוון אותה רמה של שלב 3. שם מסתבר ממתינים לא מעט קונים שפיספסו את הרכבת כשזאת יצאה לדרכה עם היווצרות המגמה ורק מחכים להזדמנות לקבל אותה במחיר של שלב 3. זה הרגע שבו הוכחה מגמת העליה שנוצרה והושלם מחזור השלבים. מכאן ואילך המניה תייצר שוב שלב 3 ושוב שלב 4 עד אשר היא תגיע https://youtu.be/I0mtiLqaUeIלשלב 1 של הירידה וכל התהליך יחזור על עצמו והפעם בדרך למטה (אמרתי לכם בתחילת המאמר שהתהליך במגמת עליה יהיה זהה לתהליך במגמת ירידה).


נשמע לכם פשוט?

אכן זה כך למי שבאמת מבין מה עומד מאחורי כל שלב וכל תהליך שהמניה עוברת וכבר לא מופתע משום דבר כי כפי שאמרתי "בבורסה אין דבר כזה שאין דבר כזה" אבל לכל שלב יש את הבחינה שלו וכל שלב עומד בפני עצמו וצריך להוכיח את היותו השלב בו מדובר.


במשך השנים הרכבתי חוקים וכללים נוקשים בזיהוי כל שלב ואת כל זה איגדתי ל"דו"ח חוזק ועוצמת מניות"

בסרטון הבא תוכלו לצפות בהסבר על ארבעת השלבים עם המחשה גרפית על מניות

2all בניית אתרים